25. Marta 2011.

Izvještaj o završenim radovima “Projekta čišćenja obala vodotoka 2010” Fonda za zaštitu okoliša FBiH na teritoriji dvadeset i četiri općine: Busovača, Vitez, Kakanj, Zenica, Stolac, Čapljina, Gračanica, Bosanska Krupa, Tomislavgrad …

Na temelju inicijalne i detaljne procjene stanja obala vodotoka, obavljenih u aprilu 2010., i na temelju podataka ustupljenih od strane Federalne uprave civilne zaštite, Fond i općine su uspostavile saradnju, pri čemu su obje strane dogovorile ciljeve, aktivnosti, metodologiju i okvirnu dinamiku realizacije “Projekta čišćenja” na svakoj od projektnih područja. Do današnjeg dana, Fond za zaštitu okoliša FBiH je, u saradnji sa ostalim učesnicima i izvođačima, implementirao Projekat na teritoriji dvadeset i četiri općine, čime su sve projektne aktivnosti u istima uspješno okončane.

U nastavku dajemo sažetak rezultata realizacije Projekta u općinama Busovača, Kakanj, Vitez, Zenica, Stolac, Čapljina, Gračanica, Bosanska Krupa, Tomislavgrad, Žepče, Jajce, Odžak i Zenica (nizvodno), Doboj Jug, Cazin, Goražde, Ključ, Srebrenik, Banovići,Tešanj, Konjic, Mostar, Travnik i Livno.

Svih dvadeset i četiri općine u kojima se uspješno implementirao Projekat, ispunile su sljedeće standarde:

I       Pripremne aktivnosti

  • Identifikovanje projektnih lokacija (zona);
  • Formiranje Jedinice za implementaciju Projekta, sa zadatkom da operativno rukovodi aktivnostima pri realizaciji Projekta;
  • Identifikovanje učesnika u Projektu;
  • Izrada Akcionog plana (koji definiše način i vrijeme angažovanja učesnika u skladu sa mogućnostima: ljudskim resursima, tehničkim sredstvima i opremom);
  • Izrada Plana djelovanja u incidentnim situacijama (identificiranje potencijalnih opasnosti, identificiranje nadležnih institucija, izrada metodologije i mjera za preventivno djelovanje, kao i načina djelovanja u slučaju nezgode);
  • Obezbjeđenje saglasnosti za implementaciju Projekta.

II     Realizacija projektnih aktivnosti

  • Sječa šiblja u priobalnom pojasu;
  • Prikupljanje otpadnog materijala;
  • Transport prikupljenog otpadnog materijala na destinaciju za obradu/odlaganje;
  • Iskorištenje otpadnog materijala i propisno zbrinjavanje neiskoristivog dijela
  • Pregled realiziranih aktivnosti po općinama 

III      Monitoring i evaluacija

  • Redovan dnevni nadzor od strane izvođača, Jedinice za implementaciju Projekta te nadzornog organa Fonda.
  • Izrada periodičnih i konačnih izvještaja o evaluaciji Projekta, sa građevinskim dnevnicima i građevinskim knjigama, zapisnicima o propisno deponovanim i zbrinutim kategorijama otpada. 

Nakon okončanog Projekta na svim projektnim lokalitetima, prihvaćenih tehničkih prijema i izvještaja, Fond će sačiniti evaluaciju cjelokupnog projekta, procjenu njegove implementacije i rezultata, i podnijeti završni izvještaj Upravnom odboru, nadležnim ministarstvima i Vladi FBiH.

Cilj je da se ovim utvrde sljedeći kriteriji: relevantnost i ostvarenost ciljeva, efikasnost, efektivnost, utjecaj i održivost Projekta.

IV    Budžet

  • Transparentna tehnička dokumentacija o realizaciji Projekta, zasnovana na rashodima, koja sadržava jasan opisni dio;
  • Izvještaji o realizaciji projektnih aktivnosti u vidu građevinskih knjiga, građ. dnevnika i faktura učesnika. 

V     Kontrola rashoda

Fond je imao uspostavljen efikasan i efektivan sistem upravljanja rashodima. Uvođenjem pravilnog sistema izvještavanja od strane korisnika Projekta o vrijednosti izvršenih radova po pojedinim situacijama (početna, I privremena, II privremena), sva finansijska sredstva se troše u skladu sa Finansijskim planom projekta, koji je definisan Ugovorom o sufinansiranju potpisanim između Fonda i općina.Tehnički i finansijski izvještaji su prateći dio situacija, prate zahtjeve definisane ugovorom, transparentni su i sadrže pravilno napisan opisni dio.

Generalni plan isplata korisniku Projekta (općinama), temelji se na dostavljenim izvještajima prema rasporedu:

  • Mjesečni izvještaji (sastavljeni od dnevnika rada na dnevnoj osnovi) – u skladu sa dinamikom realizacije Projekta,
  • Finalni izvještaj.

Isti su prihvaćeni od strane stručnog tima za realizaciju projekata i monitoring, pri Fondu za zaštitu okoliša FBiH.

Tehnička dokumentacija i izvještaji o utrošku sredstava, predstavljaju dokaz za transparentno planiranje i izvještavanje. Ovi dokumenti pokazuju da li su općine tačno evidentirale aktivnosti u pogledu poštivanja projektnog plana, rokova, troškova i kvalitete.

Takva dokumentacija sadrži detaljan prikaz izvršenih radova  od strane svih učesnika Projekta, objašnjava finansijske stavke, i uredno je pohranjena u arhivi Fonda.

VI    Zaključak

U toku saradnje sa općinama, iste su pokazale spremnost i posvećenost ka poboljšanju trenutnog stanja i kvalitete tla i vode.

Uspješnim okončanjem faze implementacije “Projekta čišćenja obala vodotoka 2010“, pristupit će se sistematskom ocjenjivanju završenog projekta tj. projektni ciklus će ući u završnu fazu evaluacije, u kojoj će se ocjenjivati sam proces provedbe te postignuti rezultati. Cilj faze evaluacije jeste osigurati vjerodostojne i korisne informacije kako bi se naučene lekcije i iskustva uključili u proces donošenja odluka u novoj fazi programiranja pri odabiru novih projekata.

Paraleleno sa ovom aktivnosti, Fond je u saradnji sa Federalnim ministarstvom okoliša i turizma provodio aktivnosti na donošenju Pravilnika o upravljanju ambalažom i ambalažnim otpadom. Odredbe Pravilnika počele su sa primjenom od 01.01.2011. godine. Pravilnik određuje prava i obaveze Fonda, Organizacije (operatera) sistema upravljanja ambalažnim otpadom, Federalnog ministarstva okoliša i turizma, proizvođača, uvoznika, distributera, sakupljača u procesu upravljanja ambalažom i ambalažnim otpadom, u cilju korištenja vrijednih svojstava ambalažnog otpada i ostvarivanja nacionalnih ciljeva.