23. Oktobra 2024.

Priopćenje za medije – Fond za zaštitu okoliša Federacije BiH dodjeljuje poticaje za sakupljanje i reciklažu otpada za 2024. godinu

Fond za zaštitu okoliša Federacije BiH je raspisao „Javni konkurs za dodjelu poticaja u vidu finansijske pomoći za aktivnosti sakupljanja i reciklaže posebnih kategorija otpada, i to otpadnih guma, akumulatora i baterija, otpadnih ulja i otpadnih vozila za 2024. godinu“.

Cilj dodjele poticaja jeste osnaživanje reciklažne industrije, u prvom redu privrednika potrebnih da se, uslijed ograničenih kapaciteta (manjka materijalnih i ljudskih resursa), bave poslovima sakupljanja i reciklaže ove vrste otpada na putu ka uspostavljanju funkcionalnog i održivog sistema upravljanja otpadom i posebnim kategorijama otpada.

Ukupni iznos sredstava koja Fond dodjeljuje po ovom konkursu je 1.885.758,00 KM.

Predmet Javnog konkursa je prikupljanje prijava za dodjelu poticaja, a koji će se odnositi na slijedeće programske aktivnosti:

LOT 1. Poticaji za sakupljanje i reciklažu otpadnih guma, raspoloživi budžet 770.321,00 KM,

LOT 2. Poticaji za sakupljanje i reciklažu otpadnih akumulatora i baterija, raspoloživi budžet 21.642,00 KM,

LOT 3. Poticaji za sakupljanje i reciklažu otpadnih ulja, raspoloživi budžet 748.876,00 KM,

LOT 4. Poticaji za sakupljanje i reciklažu otpadnih vozila, raspoloživi budžet 344.919,00 KM.  

Za ostvarivanje prava na poticajna sredstva mogu se javiti ovlašteni i registrovani sakupljači i recikleri koji posjeduju dozvolu za upravljanje otpadom, i to otpadnim gumama, akumulatorima i baterijama, uljima i vozilima, kao i operatori koji se bave preradom i/ili povratom komponenti iz otpada (reciklažom), kao i pripremom goriva iz otpada za energetsko korištenje, a koji posjeduju dozvolu za predmetne aktivnosti. 

Rok za podnošenje prijava je 27.10.2024. godine.

Ovaj konkurs je drugi po redu javni konkurs Fonda za dodjelu poticaja koji su propisani „Uredbom o načinu raspodjele i ulaganja prikupljenih naknada za posebne kategorije otpada i uslovima za dodjelu poticajnih sredstava“ donesenom 2021. godine, sve u skladu sa prikupljenim sredstvima iz naknada za ove kategorije proizvoda. 

Shodno navedenoj Uredbi, sredstva koja Fond prikuplja po osnovu naknada za posebne kategorije otpada raspoređuju se između Federacije BiH i kantona u odnosu 30% spram 70%, gdje se budžetima kantona doznačava 70%, a 30% Fondu koji sredstva raspoređuje u omjeru:

  • 5% za rad informacionog sistema za upravljanje otpadom,
  • 20% za ulaganja u infrastrukturu upravljanja otpadom u Federaciji BiH, i to putem javnih konkursa Fonda za dodjelu finansijskih sredstava za programe, projekte i slične aktivnosti u oblasti zaštite okoliša, kroz lot-ove za ovu namjenu, te
  • 75% za poticaje u vidu finansijske pomoći za aktivnosti sakupljanja i reciklaže posebnih kategorija otpada, koje Fond plasira putem javnih konkursa za dodjelu poticaja tj. subvencija za navedene namjene.

Pravilna i potpuna primjena zakonskih normi, koje jasno definišu odnos i način upravljanja otpadom i posebnim kategorijama otpada, i dinamika postizanja strateških ciljeva, u skladu sa standardima i propisima EU u ovoj oblasti, u praksi ide veoma sporo uslijed nedostatka kapaciteta i sredstava za njegovo zbrinjavanje i recikliranje. S obzirom na mali broj subjekata koji se bave sistemskom djelatnošću sakupljanja i tretmana otpada, cilj Fonda je putem podsticaja podržati privredna lica koja se na propisan način bave djelatnošću upravljanja otpadom i posebnim kategorijama otpada, što znači da imaju uredno ishodovane dozvole, da su registrirani u Informacioni sistem upravljanja otpadom Federacije BiH, da kroz isti redovno izvještavaju Fond o aktivnostima nastanka i kretanja otpada, i sl.

Neki od problema sa kojima se nadležni suočavaju kada su u pitanju izazovi u oblasti upravljanja u Federaciji BiH i BiH, općenito, jesu nedovoljno razvijena infrastruktura za odvojeno prikupljanje otpada i njegov tretman (što uključuje i slabu pokrivenost uslugama odvojenog prikupljanja otpada, veliki broj neuređenih općinskih i nelegalnih odlagališta i sl.), nedovoljni finansijski mehanizmi u javnim prihodima koji bi utjecali na minimiziranje nastanka otpada, reciklažu i smanjenje odlaganja otpada na deponije, te neprovođenje zakonskih mehanizama za sankcionisanje nepropisnog odlaganja otpada

Kako bi se poboljšao poslovni ambijent za reciklere, između ostalih faktora, ekonomski instrumenti moraju da obezbijede sigurne izvore finansiranja. To bi značilo osigurati, sa jedne strane, efikasniju kontrolu naplate svih finansijskih obveznika, što bi trebalo provesti sistemom inspekcijskih službi, ali i sa druge strane, transparetnu kontrolu namjenskog korištenja finansijskih sredstava.

Svako izbjegavanje obaveza izvještavanja i plaćanja naknada za plasman proizvoda za posebne kategorije otpada na tržište, neminovno dovodi do smanjivanja ukupno raspoloživih javnih prihoda sa vrlo striktnom namjenom, i na federalnom i na kantonalnim nivoima, a to je ulaganje u sistem upravljanja otpadom u smislu razvoja i unapređenja infrastrukture za prikupljanje, razdvajanje (primarno i sekundarno sortiranje), obradu i konačno odlaganje (zbrinjavanje) otpada, kojim bi se podstaklo preusmjeravanje sa deponovanja u investiranje u postrojenja za reciklažu ili tretman otpada.“, ističu u Fondu.

Povećanje raspoloživih sredstava namijenjenih financijskim poticajima rada reciklažne industrije bit će potvrda da su sakupljači i recikleri u tretmanu otpada prepoznati kao značajan subjekt u unapređenju okoliša i pokazatelj bolje uređene oblasti upravljanja otpadom u FBiH. Istovremeno, predstavljat će izraz opredjeljenja da, u što je moguće većoj mjeri, pomogne reciklažnoj industriji da sakuplja, i dalje prerađuje otpad radi iskorištavanja posebnih tokova otpada kao sekundarne sirovine ili dobijene energije, odnosno da podržava rast reciklažne industrije kao gospodarske djelatnosti i jačanje društveno-ekonomskog poslovanja u oblasti upravljanja otpadom, bez čega je nemoguće postaviti stabilne temelje razvoja cirkularne ekonomije. S obzirom na mnogo značajniji iznos sredstava od 70% ukupno prikupljenih naknada, koji je raspoređen županijama i kojim isti raspolažu, očekujemo da će i županije u skladu sa Uredbom slijediti ovaj primjer i početi odnosno nastaviti sistemski ulagati u infrastrukturu upravljanja otpadom, kao i u aktivnosti sakupljanja i reciklaže posebnih kategorija otpada. Pozitivan primjer je Ministarstvo prostornog uređenja i zaštite okolice Tuzlanskog kantona koje je raspisalo javni konkurs za poticaje sakupljačima i reciklerima, te se nadamo da će ovu praksu nastaviti i ostale županije u Federaciji BiH.“, izjavio je Slađan Bevanda, direktor Fonda.

Fond za zaštitu okoliša Federacije BiH